Første dagen fekk me ei lita innføring av Birgit og Tormod på kva dette gjekk ut på. Så blei me delt inn i grupper, på tvers av klassane denne gongen og det fungerte veldig bra. Det er flott at me får jobbe på ulike grupper, med forskjellige mennesker. Dersom ein jobbar i same gruppe heile tida er det lett å hengja seg opp i ein måte å jobba på. Dessutan må ein jobbe på team når ein er lærar og då får ein ikkje velje kven ein skal jobbe med, ein må godta og lære seg å jobbe med alle.
Alle gruppene skulle lage 10 yrkesetiske bud for lærarar. Det gjekk for så vidt greitt, men det å rangere dei etter kva som var viktigast var ei utfordring. Alle buda me hadde med var jo viktige, men me kom fram til ei grei rangering der nokre av buda kunne sidestillast.
Etterpå gjekk me igjennom fire casar som me fekk utdelt. Det vart ikkje så mykje diskusjon på gruppa mi eigentleg, me vart stort sett einige! :) Men då me skulle setja oss i lag med nokre av dei andre gruppene den siste dagen, vart det mange diskusjonar. Det var veldig interessant å høyre korleis dei andre hadde løyst casane. Eg satt som ein svamp og saug til meg alt som vart sagt. :) Eg lærte mykje av å høyre på korleis dei andre hadde tenkt.
Som lærar har ein mykje ansvar. Ein må ta mange val der ein må tenkje over kva konsekvensen blir, i tillegg skal ein kunne grunngi kvifor ein vel som ein gjer. Det måtte me gjere då me skulle løyse desse casane. I bakhovudet hadde me dei 10 yrkesetiske buda.
Dette synest eg var ei veldig kjekk måte å arbeida på! Eg håpar det vart fleire slike seminar i framtida. :)
Revidert 26.04.08

I følgje forvaltningslova er alle offentleg tilsette pålagt til å følgje teieplikta. Dette betyr at ein ikkje kan gi personlege opplysningar som ein får veta på jobben sin til uvedkommande personar som ikkje har behov for slike opplysningar. Denne plikta gjeld livet ut og er veldig viktig for lærarar, då brot på denne lova kan få konsekvensar. Då eg var i praksis vart det lagt stor vekt på dette. Eg synes det var litt vanskeleg i byrjinga og ikkje kunne fortelje nokon utanfor skulen om kva eg hadde opplevd i praksis. Men eg har stor respekt for denne lova så det gjekk fint etter kvart!
Opplysningsplikta handlar om kor til ein har rett til å bryta teieplikta. Dette gjeld dersom ein person sitt liv eller helse står i fare. For eksempel er ein lærar plikta til å fortelje barnevernet dersom nokon i skulen blir utsatt for omsorgsvikt.
Når det gjeld konsekvensetikk og pliktetikk synes eg det var ganske vanskeleg og skilje dei. Men etter å ha jobba litt med det har eg kome fram til dette:
I konsekvensetikken er det sjølve konsekvensen av handlinga som er sentral. I følgje John Stuart Mill og den etiske retninga ”utilitarisme” er ”Størst mulig nytte for flest mulig mennesker” det beste. Grunnideen her er at konsekvensen skal ha mest nytte for fleirtalet.
I pliktetikken er det sjølve plikta som avgjer om ei handling er god eller ikkje. I følgje Imannuel Kant meinar han at menneske aldrig skal behandlast bare som eit middel, men også som eit mål i seg sjølv. Fleirtalet kan altså ikkje kome på bekostning av mindretalet.
Eg hadde gløymt å leggje ut dei 10 yrkesetiske buda me på gruppa hadde utforma, så her kjem dei:
1: Skape trygghet:
Trygghet er en grunnpilar i barnas hverdag. Uten at elevene føler trygghet på skolen vil det ikke være utvikling på noe plan, f.eks. faglig, sosialt eller emosjonelt.
2: Se alle elevene og behandle dem likeverdig:
Barns behov, evner og vilje må bli respektert og tilrettelagt for. Gjennom denne tilretteleggingen skal de oppnå anerkjennelse. Alle barn skal ha lik rett til å bli behandlet ulikt, alt etter hva som er deres behov og forutsetning for mestring og utvikling.
3: Til en hver tid være oppdatert og tro mot gjeldende lovgivning og fagplaner:
Dette er de viktigste styringsdokumentene en lærer har med å gjøre, det er en lærers arbeidsinstruks og ”bibel”. Ved å gå inn i læreryrket har en godtatt disse, og pliktes derfor til å følge dem. F.eks. taushetsplikt, opplysningsplikt, fritaksrett, samt gjeldende fagplaner for hvert enkelt fag.
4: Legge frem faglig innhold med innlevelse og engasjement, på en måte som skaper mest mulig interesse og motivasjon blant elevene:
Som lærer har vi fagplaner og kompetansemål elevene skal oppnå gjennom sin skolegang. Da er det vår plikt som lærere å legge opp undervisningen på en slik måte at elevene blir interessert og motivert for å lære.
5: Være ydmyk, lyttende og åpen for samarbeid ovenfor kollegaer:
Som lærer jobber en i team, og samarbeid er en avgjørende faktor for å få dette til å fungere på best mulig måte.
6: Skape god kommunikasjon mellom skole og hjem:
God kommunikasjon er grunnleggende for et godt samarbeid mellom skole og hjem. Gjennom samarbeidet skal begge parters interesser komme frem, og ivaretas på en tilfredsstillende måte, det er da helt grunnleggende at lærer viser seg frem som et stabilt ledd i dette samarbeidet, da vi er i et stadig mer utfordrende samfunn.
7: Ivareta hvert enkelt barns faglige interesse og fremgang:
Alle barn har rett på tilpassede og optimale utfordringer og gjennom disse oppleve mestring og utvikling. Ellers se punkt 2.
8: Være et godt forbilde:
Vi som voksenpersoner som daglig er i kontakt med elever og barn, må til en hver tid være obs på at det vi gjør og sier blir lagt merke til. Lærere er i en stilling med masse makt, og har stor påvirkning på elvene. Det må til en hver tid være samsvar mellom ord og handling. Å være et godt forbilde, handler også som å vise seg som en
9: Være en god ambassadør for skolen:
En lærer er skolens ansikt utad, på den måten må læreren representere skolen på best mulig måte. Viktig at det er god kommunikasjon mellom skolen og samfunnet, og derfor må skolen gjøre sitt beste for å opprettholde den.
10: Være deltakende i skolens felles målsetning:
Jobbe med skolens ledelse og andre kollegaer, og ikke mot dem. Være med å dra lasset i rett retning. F.eks. ved å overholde skolens reglement i din klasse, ikke kjøre sitt eget løp, og jobbe i tråd med skolens felles ideologiske plattform.
3 kommentarer:
Hei Mona!
Jeg synes også at dette var en utrolig kjekk og lærerik måte å arbeide på.
Bra at du trekke fram hvor viktig det er å arbeide i team og det å kunne samarbeide.
Dette er veldig viktig.
Kanskje du kunne skrevet litt mer om plikt etikk og konsekvensetikk, og dine meninger rundt dette.
-Sissel :)
Hei Mona:)
Bra du synst det var kjekt å jobba på denne måten, det synst eg og!
Du skriv at å setja opp dei ti boda gjekk greit, men kvar er dei?? Kanskje du kunne tatt dei med i innlegget også? :) Stå på vidare, eksamen nærmar seg!!
Hei hei! Eg har svart på spørsmåla og lagt ut de 10 yrkesetiske buda i innlegget mitt under "revidert 26.04.08". :)
Legg inn en kommentar